LOBO de CRIN o BOROCHI (Chrysocyon brachyurus)

Cánido de las pampas. Los guaraníes lo llaman aguará guasú ("zorro grande")
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A MIS LECTORAS... y al resto

“Amigos lectores que leerán este libro blog, | despójense de toda pasión | y no se escandalicen al leerlo |
no contiene mal ni corrupción; | es verdad que no encontrarán nada de perfección |
salvo en materia de reír; |
mi corazón no puede elegir otro sujeto | a la vista de la pena que los mina y los consume. |
Vale mejor tratar de reír que derramar lágrimas, | porque la risa es lo propio y noble del alma. Sean felices!
--François Rabelais (circa 1534) [english]

viernes, 30 de septiembre de 2011

Papagayos y guacamayos sin espíritu "mundano"

Quelle
Para Hegel, África, Siberia, LA y el Caribe eran simplemente lugares donde su Weltgeist no tenía razón de medrar o existir. 
En el Caribe y América del Sur había  simplemente demasiado bochorno para el Weltgeist.  
Una visión que no impedía a Hegel contar en sus cátedras sobre la vida de los loros del Amazonas.
Casualmente estuvo un oyente de Sudamérica entre sus alumnos en Berlín, quien después de la cátedra le expresó al filósofo que los loros en el Amazonas "pues son muy diferentes" a lo por él contado.
Hegel: "¡Tanto peor para la realidad!". 
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Der Begriff Weltgeist als metaphysisches Prinzip ist zunächst berühmt als Zentralbegriff der spekulativen Philosophie Hegels: Für ihn ist die gesamte historische Wirklichkeit, die Totalität, der Prozess des Weltgeistes. Dadurch realisiere sich der „Endzweck“ in der Weltgeschichte, und zwar die „Vernunft in der Geschichte“[1].
In Napoleon z. B. sah er ihn exemplarisch verkörpert. Hegel sah in Napoleon die „Weltseele zu Pferde“, später oft verändert in das Wort vom „Weltgeist zu Pferde“.
Marx und Engels knüpften eher kryptisch an die Hegelsche Bestimmung des Weltgeistes an. In der Deutschen Ideologie wenden sie den Begriff materialistisch und kritisch: Die Schikane des Weltgeistes bzw. die „List der Vernunft“ weise sich letztlich als Weltmarkt aus. Der ihnen verbundene frühsozialist Moses Hess hingegen vertrat eine Art von Messianismus des Inhalts, dass mit der französischen Revolution ein neues Weltzeitalter begonnen habe.
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Geist is a central concept in Hegel's Phenomenology of Spirit (Phänomenologie des Geistes). According to Hegel, the Weltgeist ("World Spirit") is not an actual thing one might come upon or a God-like thing beyond, but a means of philosophizing about history.[citation needed] Weltgeist is effected in history through the mediation of various Volksgeister ("Folk Spirits"), the great men of history, such as Napoleon, are the "concrete universal".
This has led some to claim that Hegel favored the great man theory, although his philosophy of history, in particular concerning the role of the "universal state" (Universal Stand, which means as well "order" or "statute" than "state"), and of an "End of History" is much more complex.
For Hegel, the great hero is unwittingly utilized by Geist or Absolute Spirit, by a "use of Reason" as Hegel puts it, and is irrelevant to history once his historic mission is accomplished; he is thus submitted to the teleological principle of history, a principle which allows Hegel to re-read all the history of philosophy as culminating in his philosophy of history.
Weltgeist, the world spirit concept, designates an idealistic principle of world explanation, which can be found from the beginnings of philosophy up to more recent time. The concept of world spirit was already accepted by the idealistic schools of ancient Indian philosophy, whereby one explained objective reality as its product. (See metaphysical objectivism) In the early philosophy of Greek antiquity, Socrates, Plato and Aristotle all paid homage, amongst other things, to the concept of world spirit. Hegel later based his philosophy of history on it.
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Geist (para aquellos con espíritu absolutamente hispano)

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